استریلایزر - سینا طب

آشنایی با انواع تجهیزات پزشکی

یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

استریلایزر - سینا طب

استریل کردن تجهیزات پزشکی :

متخصصان پزشکی از نظر قانونی موظفند مراقبت های ویژه و استانداردی را برای بیماران ارائه دهند. یکی از الزامات کلیدی برای رعایت این استاندارد ها ، استریل کردن مناسب تجهیزات پزشکی می باشد. برای این منظور از ، جهت استریل کردن تجهیزات پزشکی از دستگاهی به نام استریلایزر استفاده می کنند.


استریلایزر چیست ؟

استریلایزر دستگاهی است که برای از بین بردن همه میکروب ها از جمله میکروارگانیسم ها و باکتری های پایدار مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های زیادی برای از بین بردن میکروارگانیسم ها از جمله اشعه ماوراء بنفش و پرتو های یونیزان، تغییر DNA به منظور جلوگیری از تکثیر آن ها وجود دارد. اما ، استفاده از دستگاه استریلایزر یکی از موثر ترین راه هایی است که می توان به کمک آن همه میکروب ها و میکروارگانیسم هایی که ممکن است بر روی تجهیزات پزشکی کوچک وجود داشته باشند ، را از بین برد.

میکروارگانیسم ها و دما با یک دیگر همبستگی دارند. با افزایش دما ، میکروارگانیسم ها فعال می شوند ، اما به طور کامل از بین نمی روند. برای حذف میکروارگانیسم ها هم به دمای بالا و هم به زمان بیشتری نیاز داریم.

در آزمایشگاه ها ، بیمارستان ها ، محیط های پزشکی و درمانی و ... طیف وسیعی از میکروب ها وجود دارند. بنابراین ، استفاده از دستگاه های استریلایزر از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. چرا که با استفاده از آن ها می توان تجهیزات پزشکی کوچک را استریل و ضد عفونی کرد.

هدف اصلی دستگاه استریلایزر ، نابودی کامل میکروب های نامطلوب به منظور حفظ ایمنی قابل قبول تجهیزات پزشکی می باشد.

خطرات استریل سازی نادرست ابزار پزشکی :

استریل کردن نامناسب ابزار پزشکی خطرات زیادی را به همراه دارد. مهم ترین خطرات به شرح زیر می باشند :

استفاده از فرآیند استریلیزاسیون نادرست برای یک محصول یا قطعه ای از تجهیزات می تواند به آن کالا آسیب برساند. برخی از تکنیک های استریل سازی از دمایی استفاده می کنند که می تواند برخی از مواد مانند پلاستیک را ذوب کند.

یکی دیگر از مسائل مربوط به انتخاب فرآیند نادرست استریلیزاسیون این است که اگر ابزار پزشکی با استفاده از روشی پردازش شود که از نظر صنعت پزشکی تایید نشده باشد ، ممکن است آن ابزار استریل نشود.

فرآیند استریلیزاسیون نامناسب این پتانسیل را دارد که بیماری را گسترش دهد یا منجر به عفونت های مرتبط با بهداشت و درمان شود.

آیا فرآیند استریلیزاسیون توسط دستگاه استریلایزر ، می تواند ویروس ها را از بین ببرد ؟

بله. فرآیند استریلیزاسیون توسط استریلایزر ، این قابلیت را دارد که تمام ویروس ها را از بین ببرد. این دستگاه همچنین می توانند باکتری ها ، انواع هاگ ها و قارچ ها را نیز از بین ببرد. به همین دلیل ، اشیاء استریل شده ای که استفاده می کنیم ، از نظر پزشکی کاملاً ایمن هستند.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد